|
Monstrum
Nezkušený učitel, žijící domněle spokojený život se svou ženou, ale zjevně frustrovaný ze svého předchozího zaměstnání a sám sebe, dostane na starost nepřizpůsobivého násilnického mladíka. Jsou sami dva ve třídě a svádí intenzivní boj slov, vůle a empatie. Vychovatel je chlapcova poslední možnost. Najde učitel způsob, jak najít cestu k vykořeněnému chlapci žijícímu po sebevraždě matky pouze s babičkou? Naučí se s ním komunikovat a nasměrovat ho nebo bude adolescent vyloučen ze školy natrvalo. A jsou ještě jiné cesty?
Prostě jsem zmatenej, víš jak? Babi říká, že nemám city. Ale tak to totálně neni. - Pamatuju si, jaký to bylo, než jsem se narodil. Pamatuju si, jak jsem se cejtil. Aktuální a poutavý rozbor práce s autoritami, problematiky výchovy, odpovědnosti a hledání cest z vlastní zmatenosti v dospívání i dospělosti. Mladí lidé, především v pubertě nejsou problémem a zátěží, ale hledajícími “děti” s potřebami důvěry, lásky a bezpečí. Není snadné hledat východiska, ale upřímná a otevřená komunikace může zamezit, aby mezi námi, tak jako mezi postavami hry nebobtnalo ono klíčové monstrum. „Za to, co z vašich dětí vyrostlo, si můžete vy sami. [-] Děti, které na vás vytahují nože, jsou vaše děti. Vy jste je to naučili. Ne já. Já jim jen pomohl na nohy. [-] Můžete to svádět na mě, ale já představuju jen to, co žije v každém z vás. Stvořili jste mě vy sami. Jsem jen vaším odrazem.“ Charles Manson Syrové drama Monstrum úspěšného anglického autora (u nás jsou často uváděné jeho hry Všechny báječné věci, Plíce nebo Lidé, místa, věci) se umístila na druhém místě v soutěži Bruntwood Playwriting Competition v manchesterském Royal Exchange Theatre, byla nominována na cena TMA (Theatrical Management Association- divadelni ceny Spojeného království založené v roce 1991, udělované každoročně jako uznání za tvůrčí dokonalost a vynikající práci v divadlech v celé Anglii, Skotsku, Walesu a severním Irsku. Získala také nominaci na cenu za nejlepší novou hru Manchester Evening News. |
autor
Duncan Macmillan
překlad
Jan Musil
dramaturgie
Jiří Š Hájek
režie
Lukáš Pečenka
scéna
Dominika Lippertová
kostýmy
Linda Holubová
hudba
Martin Kumšta
pohybová spolupráce
Jan Bárta
hrají
délka představení: 1 hodina 40 minut
premiéra: 3. 12. 2025
termíny představení
galerie
|

