Ve smyčce
Matthew Lombardo
Dramatický text Looped napsal mladý, velmi talentovaný americký autor, režisér a vycházející hvězda současného amerického divadla, Matthew Lombardo na základě skutečné události. Inspiroval se autentickým studiovým zvukovým záznamem z léta roku 1965.
Stárnoucí hvězda londýnského West Endu (britský ekvivalent Broadwaye v New Yorku) i Paramount Pictures v USA 20. a 30. let minulého století, ale v té době již téměř zapomenutá americká herečka Tallulah Bankhead (31. 1. 1902 - 12. 12. 1968), proslulá svým nenapodobitelným chraplavým hlasem a zdrcujícím sarkasmem, libertinka a ikona nezávislých žen 20. století, představitelka bouřliváctví a svobodomyslnosti, ale známá také destruktivními alkoholovými, drogovými a sexuálními eskapádami, měla dokončit jednořádkovou repliku ke svému poslednímu filmu „Fanatic“. Dorazila ovšem do filmového studia v Los Angeles v takovém stavu (namol – looped), že osm hodin nahrávání této pětiminutové frekvence (smyčka - the loop) připomíná, za asistence mistra zvuku Dannyho Millera a zvukaře Steva, kteří jsou z toho, co se odehrává ve studiu takzvaně „na mašli“ (the loop), zběsilou jízdu na bizarní vykloubené horské dráze.

Hra je skvělou hereckou příležitostí pro všechny tři aktéry a dotýká se nenásilně i tématiky sexuální orientace a životních hodnot. Je napsána velmi břitkým sarkasmem a drtícími dialogy i tempem, neotřelou formou i strukturou s nečekaným závěrem. Její premiéra v roce 2010 slavila obrovský úspěch na Broadwayi v divadle Lyceum a Valerie Harper, která „Tallu“ ztvárnila, byla za tuto roli nominována na cenu Tony Award.

 
překlad
Jitka Sloupová
 
režie
Jakub Nvota
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
hrají
 
délka představení:
1 hodina 30 minut
česká premiéra:
5. 4. 2019
termíny představení
5. 4.19.30 pá
vyprodáno - premiéra
6. 4.19.30 so
11. 4.19.30 čt
18. 4.19.30 čt
16. 5.19.30 čt
22. 5.19.30 st
galerie
   
Scott a Hem
Mark St. Germain
Česká premiéra hry Marka St. Germaina (autor již uvedených v našem divadle velmi úspěšných českých premiér Poslední sezení u doktora Freuda a Relativita) Scott and Hem in the Garden of Allah, tentokrát se jedná o setkání velikánů americké literatury - Ernesta Hemingwaye a Francise Scotta Fitzgeralda. Tato hra měla premiéru na domovské scéně autora Barrington Stage Company v Pittsfieldu - Massachusetts v roce 2014 a od té doby se hraje po celých Spojených státech amerických. Autor se specializuje na fiktivní setkání skutečných osobností a vychází velmi pečlivě z historických faktů, událostíi detailního nastudování všech životopisných konsekvencí daných postav. V této hře se setkání odehrává na Den nezávislosti 1937. Oba někdejší kamarádi svádějí poslední bitvu svých uměleckých ambicí a útočí na slabá místa své psychiky. Jejich výpady odrážejí rozdíly v jejich založení i sociálním původu, ale i jejich společnou a oběma reflektovanou tendenci k sebedestrukci. Hra je střízlivým pohledem na oba velikány a i plna sarkasmu, ale v prvé řadě ojedinělou sondou do jejich duší a dobovou freskou.



Ernest Hemingway byl jedním z nejlepších spisovatelů, jaké kdy Amerika zplodila, stylista epochálního významu vyznačující se obrovskou originalitou a talentem, jenž měl tisíce imitátorů, který však na druhé straně snadno dokázal ve výtvorech druhých odhalit každou lež, afektovanost, sentimentalitu či okázalost. Vytvořil literární styl označovaný jako magický realismus, pomocí kterého dokázal evokovat realitu tak, jako se nepodařilo nikomu jinému. Vymyslel živý, dynamický dialog, jenž sloužil za vzor všem následujícím spisovatelským generacím, a který žádná z nich nedokázala napodobit, protože byl nenapodobitelný. Ale především - zanechal ve svých knihách, jakkoliv všechny končí tragicky, veskrze optimistické poselství: "život je dobrý a stojí za to o něj bojovat, neboť toho, kdo o něj bojuje, je sice možné porazit, ne však zničit."



F. S. Fitzgerald je dnes také považován za jednoho z největších spisovatelů 20. století a nejvýraznějšího představitele "ztracené generace". Stal se svými texty i způsobem života idolem celé jedné generace mladých lidí. Zaznamenal svým čistým, jasným a trochu ironickým stylem některé rysy tzv. jazzového věku. Jde o období horečné aktivity po roce 1920, kdy se ve spojených státech rozvíjela technika (osobní automobily, rozhlas, hudební nosiče, film), lidé se z venkova stěhovali za prací do měst, běloši obdivovali navzdory rasové segregaci černošskou taneční hudbu a prohibice paradoxně zvýšila zájem o pití alkoholu.
Fitzgeraldovi hrdinové pocházejí ze střední a vyšší společenské třídy a na vlastní kůži poznávají odvrácenou stranu amerického snu.
délka představení:
nespecifikována
česká premiéra:
29. 5. 2019
termíny představení
29. 5.19.30 st
vyprodáno - premiéra
30. 5.19.30 čt
galerie
   
Věčná milenka Alma Mahlerová
Marc Delaruelle
„Velká vdova“ (Thomas Mann) - Alma Mahlerová (1879 – 1964), také přezdívaná „Siréna s modrýma očima“, byla na přelomu 19. a 20. století považována za jednu z nejpřitažlivějších a nejkrásnějších žen Vídně. Jako dcera známého vídeňského krajináře Emila Jakoba Schindlera žila odmalička v uměleckém prostředí, a proto snad touto kultivací byla nadána jedinečným instinktem rozpoznat rodící se geniální umělce. Stala se jejich Múzou a ovládala je nejen svou krásou, ale i železnou vůlí, inspirovala je, ale i nemilosrdně nutila k tvůrčí práci. Sama studovala hudební kompozici a toužila se stát skladatelkou. Byla slavnou ženou slavných mužů – skladatele a dirigenta Gustava Mahlera, architekta a zakladatele Bauhausu Waltera Gropiuse, spisovatele Franze Werfela, a milenkou a múzou mnoha dalších – malíře Gustava Klimta, skladatele Alexandra von Zemlinského a malíře Oskara Kokoschky, se kterým prožila asi nejbouřlivější a nejintenzivnější vztah, díky němuž se její tvář objevuje ve všech světových muzeích a galeriích. Žila nejen ve Vídni, Berlíně a Benátkách, ale také ve Spojených státech, v Beverly Hills a nakonec v New Yorku. Svůj dlouhý život věnovala zčásti péči o své velké muže, zčásti snaze o zachování jejich památky, především jej ale zasvětila vytváření vlastní legendy - milující oddané ženy, která svůj hudební talent položila na oltář manželství s Gustavem Mahlerem. V historických pramenech však najdeme i fakta, která lehce demytizují obraz Almy Mahlerové a odkrývají i její temné stránky. Náchylnost k nestřídmému požívání alkoholu a podivné sklony k antisemitizmu, přesto, že byla dvakrát provdána za muže židovského původu a sama byla nucena po nástupu nacismu opustit Rakousko a žít v americkém exilu. Vedla život plný vzrušení, vášně, ctižádostivosti na výsluní slávy velkých umělců. Děj naší hry, „hry se slovy a emocemi se všemi příchutěmi“, se odehrává v roce 1960 v New Yorku, při schůzce nakladatele a Almy číslo 1., která se na sklonku života rozhodne sepsat paměti a uvést tak v život všechny své slavné, již mrtvé manžele i milence, které postupně před námi defilují ztělesněni nakladatelem. Další velmi důležitou rolí je mladá Alma číslo 2., která je jakýmsi alter egem a vzpomínkami. Tato divadelní hra plna vtipu, ale i hloubky, měla světovou premiéru v lednu 2017 v Théatre du Petit - Montparnasse v Paříži. Pro nás je to velká příležitost přiblížit současnou francouzskou dramatiku, kterou jsme trochu opomíjeli a chceme se ji také v nejbližších sezónách věnovat, a výjimečnou ženu s výjimečným osudem a životem, jejíž výročí 140 let od narození v roce 2019 připomeneme.
Marc Delaruelle je velmi talentovaný a již uznávaný francouzský dramatik a režisér. Mimo jiné také spoluzakladatel a organizátor festivalu Festival des Ecritures, který ve scénických čteních prezentuje nové dramatické texty.
délka představení:
nespecifikována
česká premiéra:
8. 11. 2019
galerie