Ve smyčce
Matthew Lombardo
Dramatický text Looped napsal mladý, velmi talentovaný americký autor, režisér a vycházející hvězda současného amerického divadla, Matthew Lombardo na základě skutečné události. Inspiroval se autentickým studiovým zvukovým záznamem z léta roku 1965.
Stárnoucí hvězda londýnského West Endu (britský ekvivalent Broadwaye v New Yorku) i Paramount Pictures v USA 20. a 30. let minulého století, ale v té době již téměř zapomenutá americká herečka Tallulah Bankhead (31. 1. 1902 - 12. 12. 1968), proslulá svým nenapodobitelným chraplavým hlasem a zdrcujícím sarkasmem, libertinka a ikona nezávislých žen 20. století, představitelka bouřliváctví a svobodomyslnosti, ale známá také destruktivními alkoholovými, drogovými a sexuálními eskapádami, měla dokončit jednořádkovou repliku ke svému poslednímu filmu „Fanatic“. Dorazila ovšem do filmového studia v Los Angeles v takovém stavu (namol – looped), že osm hodin nahrávání této pětiminutové frekvence (smyčka - the loop) připomíná, za asistence mistra zvuku Dannyho Millera a zvukaře Steva, kteří jsou z toho, co se odehrává ve studiu takzvaně „na mašli“ (the loop), zběsilou jízdu na bizarní vykloubené horské dráze.

Hra je skvělou hereckou příležitostí pro všechny tři aktéry a dotýká se nenásilně i tématiky sexuální orientace a životních hodnot. Je napsána velmi břitkým sarkasmem a drtícími dialogy i tempem, neotřelou formou i strukturou s nečekaným závěrem. Její premiéra v roce 2010 slavila obrovský úspěch na Broadwayi v divadle Lyceum a Valerie Harper, která „Tallu“ ztvárnila, byla za tuto roli nominována na cenu Tony Award.

 
překlad
Jitka Sloupová
 
režie
Jakub Nvota
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
 
kostýmy
Tereza Černá
 
hrají
 
délka představení:
1 hodina 30 minut
česká premiéra:
5. 4. 2019
termíny představení
16. 5.19.30 čt
22. 5.19.30 st
7. 6.19.30 pá
není v prodeji
26. 6.19.30 st
není v prodeji
galerie
recenze
O sítích, z nichž se už nevyvlékneme
Jiří P. Kříž
Kdykoli se mě přátelé a známí ptají, na co se mají v pražských divadlech vypravit, odpovídám stejně: Do Řeznické. Pozvání nejnovější - Ve smyčce Američana Matthewa Lombarda v překladu Jitky Sloupové a v režii Jakuba Nvoty.
Pražskou sklepní scénou už prošli psychoanalytik Freud, génius Einstein, herečka Bernhardtová, režisérka Riefensthalová, ale znamenité a provokativní hry uvádějí i bez takových lákadel. Navštivte v Řeznické cokoli, nezklamou vás. Možná i proto, že její takřka dvorní překladatelka nečeká, až nějaký osvědčený titul slétne z nebe. Hledá je. Potkali jsme se jednou až v sídle asociace kritiků pod Broadwayí v New Yorku.
Nela Boudová bravurně
Na jméno Tallulah Bankheadová už si nevzpomene ani Mirka Spáčilová. Bývala hvězdou stříbrného plátna 20. a 30. let s přesahem ještě i do poválečné éry, než ji doslova pohřbily alkoholové, marihuanové, kokainové a sexuální skandály. Její příznačný výrok: „Kokain není návykový. Vím to, protože jsem ho léta užívala.“
Pro jakýsi céčkový film má Tallu v nahrávacím studiu opravit jedinou smyčku. Větu, kterou přece zvládne levou zadní, není ale schopná ani přečíst, natožpak zapamatovat si ji, trefit postsynchron do obrazu, přednést text věrohodně - ale i udržet se aspoň na nohou. Její souboj se střihačem Millerem je úžasnou profesní a generační konfrontací.
Spolehlivou konstantou bývá v Řeznické herecké obsazení. Tallu je bravurním kouskem Nely Boudové. Přesně vyhrává hvězdný sebesarkasmus, pohrdání okolím, jež intelektuálně převyšuje, aniž však dokáže rozpoznat pokračující sebedestrukci, osobnostní rozklad. Vystřihla i poslední zmoudřelé procitnutí pár týdnů před smrtí.
Zase dobrý Filip Cíl
Filip Cíl zazářil už v několika „řeznických“ inscenacích (Útěky, Odvolání). Ve smyčce jako Miller vede válku nejenom s divou, jejíž Blanche DuBois ve Williamsovi jako divák kdysi na jevišti obdivoval, a která se mu jako všem zprotivila, ale také sám se sebou, s potlačovanou orientací, kterou ani v Americe přiznat nebývalo vždy lehké...
Třetím na scéně je zvukový technik Steve. Pro Zdeňka Velena je role nemluvy a skeptického flegmatika, profesionála bez citového angažmá vlastně jen figurkou doplňkovou, neakční. Jako celek je však Ve smyčce hlavně výpovědí o sítích, do kterých vlastním přičiněním upadáme a už nikdy se z nich nevyvlékneme.
Divadlo v Řeznické Praha - Matthew Lombardo: Ve smyčce. Překlad Jitka Sloupová. Režie Jakub Nvota, dramaturgie Yvetta Srbová, kostýmy Tereza Černá, scéna Richard Maška. Premiéra 5. dubna 2019.
Hodnocení 85%